Začlenění ESG do strategie rychle rostoucího podniku

Zažíváme hluboký posun v očekáváních zainteresovaných stran a v obchodní strategii růstu: udržitelnost je důležitější než kdykoli předtím.

Mladší, rychle rostoucí společnosti – ty, které jsou buď v soukromém vlastnictví, nebo nedávno vstoupily na burzu – čelí jedinečným výzvám a příležitostem, když rozšiřují své podnikání a zároveň berou v úvahu environmentální, sociální a správní faktory (ESG), ať už jde o změnu klimatu, ochranu soukromí, rozmanitost nebo řadu dalších podstatných otázek.

V uplynulých dvou letech jsme pořádali čtvrtletní setkání pro rychle rostoucí společnosti, na kterých jsme sdíleli výzvy a přístupy k různým tématům ESG. Na těchto setkáních jsme hovořili s vedoucími představiteli společností v oblasti udržitelnosti, kteří se podělili o to, jak by se jejich zkušenosti mohly uplatnit v mladších podnicích. Jaké jsou na základě výsledků těchto diskusí hlavní úvahy pro rychle rostoucí společnost na začátku její cesty v oblasti ESG?

Identifikujte podstatné otázky ESG

Provedení posouzení významnosti je základním krokem pro nastartování strategie ESG. Posouzení významnosti je široce používaný přístup, který pomáhá společnostem vypracovat priority ESG tím, že pochopí nejdůležitější témata. Identifikuje klíčové oblasti překrývání mezi vytvářením hodnoty podniku („dopad dovnitř“) a dopadem na společnost a životní prostředí („dopad ven“).

A co je třeba zvážit jako první z dynamiky ESG, která je ve hře?

Otázky životního prostředí

Jednání v souvislosti s klimatickou krizí je naléhavější než kdy jindy, a to bez ohledu na to, kde se rychle rostoucí společnost nachází na své cestě k udržitelnosti. I když mladší společnosti mohou mít menší dopad na životní prostředí než ty zavedenější, nesmí ignorovat otázky, jako je změna klimatu a spotřeba energie, protože extrémní, systémová klimatická rizika mohou narušit globální ekonomiku a všechny podniky.

Chcete-li vypracovat klimatickou strategii, která bude odpovídat obchodnímu modelu, rozsahu a očekáváním zainteresovaných stran, začněte měřením emisní stopy společnosti, která poskytne výchozí údaje pro přijímání informovaných rozhodnutí, závazků, investic a provozních změn v budoucnosti. Jakmile společnost pochopí svou emisní stopu, může vytvořit strategii pro splnění ambiciózního závazku v oblasti klimatu.

Sociální otázky

Pandemie COVID-19 a nedávné události na sociálních sítích upozornily na to, že společnosti musí řešit „S“ ve firemních otázkách ESG – a mladší společnosti, jejichž počet zaměstnanců rychle roste, se nemohou dočkat, až začnou jednat.

Přestože studie stále ukazují, že různorodé a inkluzivní týmy přinášejí mnoho obchodních výhod, velké i malé společnosti stále bojují s vytvářením pracovních sil, v nichž mají zaměstnanci rovné příležitosti v přívětivém prostředí. Proto doporučujeme rychle rostoucím společnostem, aby již v počátku zavedly spravedlivé a inkluzivní postupy, například aby zajistily, že popisy pracovních pozic nebudou obsahovat genderově zaujaté formulace, a aby spolupracovaly s třetí stranou, která by každoročně prováděla studii zajišťující rovné odměňování. Podporujeme také společnosti, aby podporovaly sociální spravedlnost tím, že budou vést rovné odměňování.

Otázky řízení

Rychle rostoucí společnosti se rozvíjejí s takovou rychlostí a v takovém měřítku, že jim často chybí strategické přístupy a řídicí struktury pro řízení různých otázek ESG a často nemají k dispozici specializované pracovníky pro ESG. Řízení a komunikace úsilí v oblasti ESG může být zase často ohromujícím úkolem, takže se zaměstnanci rozhlížejí kolem sebe a ptají se: „Kdo je za co zodpovědný a jak se něco z toho dělá?“.

Při vytváření struktury řízení ESG se nejprve podívejte na členy týmu. Podpora ze strany vyššího vedení a povědomí o obchodních důvodech pro řešení podstatných otázek ESG je rozhodující pro získání zdrojů a realizaci přínosů opatření v průběhu času. Bez ohledu na to, zda připadá v úvahu vyhrazená pozice vedoucího ESG, či nikoliv, multifunkční přístup – v němž vrcholové vedení spolupracuje s různými obchodními útvary, ať už jde o lidské zdroje, vztahy s investory, právní oddělení, prodej nebo produktové inženýrství – pomáhá zajistit sdílené vlastnictví a řízení otázek ESG, které jsou často vzájemně propojené. 

Co se týče komunikace, začněte s hlavní sekcí na webových stránkách společnosti, která transparentně sdílí informace o tom, kde se společnost nachází na své cestě v oblasti ESG. Poté zvažte robustnější rámce pro podávání zpráv, jako jsou Global Reporting Initiative a Value Reporting Foundation, abyste určili ukazatele, které použijete při každoročním podávání zpráv o pokroku v podstatných otázkách ESG společnosti.

Nikdy není příliš brzy (ani příliš pozdě) na začlenění ESG do rychle rostoucího obchodního modelu. Ukázalo se, že včasné zavedení postupů ESG zlepšuje ocenění a v konečném důsledku i dlouhodobý úspěch.